Sanna Öhrling

Mitt paket...

Publicerad 2012-05-20 20:03:30 i Inredning,

...kommer ifrån Guggenheim New York. När jag var där köpte jag två planscher på två kända målningar, en från Picasso och en från Marc Chagall. Jag såg fler målningar/planscher som jag skulle vilja ha men några av var slut vid tillfället. Nu hittade jag dem igen på deras hemsida. Jag kunde inget annat än att beställa hem. Det blir ju extra roligt när man sett målningarna på riktigt men det här är ju betydligt billigare. Jag beställde en till från Marc Chagall och en från Franz Marc.

Den ena är en bild på en stor gul kossa som springer på en äng med berg och regnbåge som bakgrund. Den gula kossan ska symbolisera kvinnans principer, detta var en form av hyllning till hans fru Maria Franck. Bergen i bakgrunden är en abstrakt självporträtt av Franz Marc. Denna målning gjordes 1911, samma år som de gifte sig. Det spekuleras att detta skulle vara ett abstrakt bröllopsfoto.

Den andra föreställer Paris från ett fönster "Paris par la fenêtre". Denna målning är en förstorad version av ett fönster vy i ett självporträtt målat tidigare samma år. Det sägs finnas en del tolkningar från denna målning bl.a. Gubben som har två ansikten representerar öst och väst. Öst = Ryssland, där Chagall bodde under många år. Väst= Paris som står för det nya modern, kulturella delen av hans liv. Det var Paris som han bosatte sig när han blivit känd.

Om någon skulle vilka veta, haha! Lite väl lång utläggning kanske av mina nya tavlor. Kunde inte låta bli..

Kommentarer

Postat av: Sabina

Publicerad 2012-05-20 21:23:52

ÅÅÅ vad intressant, det är så kul att veta lite bakom målningar, man uppskattar dom mer då! Måste bara fråga, inlägget om moi :D skrev du det från mobilen? För jag har försökt kommentera det men kommentarsfältet som jag skriver i nu kommer inte upp, ibland blir det så när man skriver från mobilen :(



Men ville bara säga att du är en helt underbar och fin människa som jag är så stolt över att få kalla vän, det är en helt underbar grej att just jag känner dig och någon borta i tja, Australien aldrig kommer få träffa dig! Dom går miste om en stjärna :D

Saknar dig massvis det vet du, hoppas allt är bra! Snart ses vi :D puss puss love you boossssseeee :D:D:D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sanna Oh

Bor i Västerås med min fästman Johan, vår dotter Emilia och vår hund Timon.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela